сряда, 12 декември 2012 г.

"Празни мисли на един празен човек" - Джеръм Джеръм

Ако има човек, който води съзнателен живот и не е чел поне част от разказите на Чудомир, то той е изпуснал много. Много смях, сълзи, шантави истории и неотразим талант. Започвам с това, защото есетата на Джеръм Джеръм не веднъж ми напомняха на Чудомировия стил. И тук опорната точка за предаване на същественото е хуморът.

Сравнително кратки, тези откровения ми дадоха повод за размисъл, докато очите ми се насълзяваха от смях в автобуса, в метрото и на спирката. Ако чуех някой да ме пита дали съм добре или какво ме кара да се смея на висок глас, задължително му отговарях правдиво и му препоръчвах тези шарени откъм теми есета. Намери се и един човек, който ме помоли да му прочета кратък откъс от книгата, която ме карала да се усмихвам многозначително. Това, докато чакахме ред пред кабинета на личната лекарка:


 „Лентяят не е човек, който се мотае без работа с ръце в джобовете. Тъкмо обратното – най-изумителната му черта е, че винаги е страшно зает.

Не можеш да се наслаждаваш истински на безделието, ако нямаш достатъчно много работа. Какво удоволствие можеш да имаш от това, че вършиш нищо, ако изобщо нямаш какво да вършиш. В такъв случай самото пилеене на време се превръща в досадно и изморително занимание.

Лентяйството, подобно на целувката, за да е сладко, трябва да е откраднато.”
В много от случаите не се усеща как и кога авторът е сменил темата, докато вече не сте се потопили безвъзвратно в следващия разказ. Самите истории, които имат сатирично-хумористичен характер, обикновено са съвсем кратки и се разказват от второ лице – приятел, познат или роднина на писателя. Буквално ще се тъпчете с думите, редовете и страниците, докато не стигнете края, а там често пъти ще ви очаква неочакван въпрос, понякога ще бъдете оставяни в ръцете на нищото, което ще ви хвърли хладния плащ на необяснимата носталгия.

Есетата са различни и оригинални, за което свидетелстват и заглавията им(„За бебетата”, „За изкуството да вземеш решение”, "За времето, което губим, преди да се решим да скочим"). Остроумно и духовито, Джеръм Джеръм ни подхвърля думи, безценни съвети, следването на които би направило живота ни една идея по-добър и приятен на фона на нашето забързано и откачено ежедневие.

*Ако сте от хората като мен, които обичат да си вадят цитати от прочетеното, то внимавайте с подхода си или си пригответе резервен химикал, защото почти всичко си заслужава да бъде извадено и запазено в дневника ви.

**В книжен формат есетата са събрани заедно с няколко разказа в книжката „Празни мисли на един празен човек”, чийто превод е дело на издателство „Фама”. Ако пък не можете да се докоснете до книгата, то винаги е удобно да ми пишете, за да ви ги изпратя в електронен вариант. Наистина са много добри и ми се иска да достигнат до възможно повече хора.

Няма коментари:

Публикуване на коментар